Ile zarabia stewardessa? - TRUST.ORG.PL

Ile zarabia stewardessa?

Praca stewardessy kojarzy się ze zwiedzaniem świata i wysokimi standardami. Wiele młodych osób zastanawia się nad wybraniem tego zawodu. Czy zarobki rekompensują nienormowane godziny pracy i życie na walizkach?

Wynagrodzenie zależy od linii lotniczych

Średnie zarobki personelu pokładowego plasują się w okolicach 4 tys. brutto. Pojawiają się też oferty oferujące mniej niż 3 tys. zł. Bardzo rzadko wypłaty mogą sięgać do 25 tys. w ekskluzywnych liniach lotniczych. Wynagrodzenie zależy od ilości odbytych lotów i ich długości. Znacznie lepiej płatne są loty na długich trasach ze względu na ilość godzin spędzonych w powietrzu.

Polski LOT

W Polsce najwyższe wynagrodzenia dla personelu oferuje LOT. Stewardessy Polskich Linii Lotniczych zarabiają od 5 tys. do 9 tys. zł. Wszystko zależy od długości lotu, doświadczenia oraz rangi przelotu. Jeśli obsługa jest delegowana do obsługi pierwszej klasy to ma wyższe wynagrodzenia. Wiąże się to z specjalistyczną wiedzą oraz jakością obsługi klienta.

Emirates oraz Quatra Airlnes

Na świecie najlepiej zarabiają stewardessy współpracujące z Arabskimi liniami lotniczymi. Ich stawki sięgają do 11,5 tys. zł. Wysokie zarobki wiążą się też z wymaganiami. Od pracowników tych linii lotniczych oczekiwana jest nienaganna prezencja oraz znajomość wielu języków obcych.

To praca fizyczna

Wbrew pozom personel pokładowy ma wiele zadań. Obsługa zajmuje się przygotowywaniem posiłków oraz napojów dla gości. Dodatkowo podczas lotu nie może liczyć na pomoc z zewnątrz. Stewardessy same muszą rozwiązywać konflikty i radzić sobie z nieprzewidzianymi sytuacjami. Do których należą ataki paniki u pasażerów czy nagłe problemy zdrowotne pasażerów np. krwotok czy wymioty.

Częstym problemem podczas lotów okazuje się spożywanie alkoholu przez pasażerów. W samolocie działa on znacznie silniej. Pasażer po wypiciu dwóch lampek wina może zdradzać silne okazani upojenia alkoholowego.

Do obowiązków stewardessy należy też sprawdzanie wyposażenia awaryjnego, blokowanie drzwi oraz szkolenie pasażerów podczas podróży. Pracownicy dbając o ich i swoje bezpieczeństwo muszą pilnować przestrzegania norm np. wyłączone telefony podczas startu i lądowania oraz zapięte pasy.

Dodatkowo stojąca praca jest szczególnie uciążliwa dla kobiet ze względu na buty na obcasie. Niewiele linii lotniczych pozwala pracowniczkom nosić płaskie obuwie. Wyzwaniem okazuje się też długość jednej zmiany. W przypadku długich lotów jest to nawet 24 godziny. Dlatego, że pracownicy są obecni na pokładzie przed lotem sprawdzając wyposażenie i witając gości ale też po. Gdy znowu robią obchód i zgłaszają ewentualne braki obsłudze lotniska.

Wymagania stawiane pracownikom

Personel pokładowy przyjmując pracowników zwraca uwagę na wzrost. Stewardessa powinna mieć od 160 do 170 cm, a stewardess od 170 do 180 cm wzrostu. Jednak wszystko zależy od indywidualnych preferencji linii lotniczych. Wymagania wynikają z potrzeby swobodnego poruszania się po samolocie oraz sięgania do luku bagażowego. Dodatkowo osoby powinny być drobno zbudowane by mieścić się w wąskich przejściach.

Od obsługi pokładowej wymaga się nienagannej prezencji. Preferowane są osoby zadbane, wyglądające na zdrowe oraz potrafiące zadbać o włosy oraz wygląd uniformu.

Oprócz wymagań związanych z wyglądem obsługa musi potrafić pływać oraz udzielić pierwszej pomocy. Pracownicy przechodzą też przez szereg szkoleń BHP. Obsługa nie mogą mieć chorób, które utrudniałyby prace na wysokościach. Do takich należy epilepsja czy nadciśnienie.

Dodatkowym warunkiem jakie należy spełnić to znajomość języków obcych. Angielski na poziomie B2 jest absolutną podstawą, jednak linie lotnicze, zwykle wymagają dodatkowego języka na poziomie komunikatywnym.

Pracownicy linii lotniczych powinni posiadać też predyspozycje do pracy z ludźmi. Podczas rekrutacji sprawdzana jest komunikatywność oraz umiejętność pracy w zespole. Do ważnych kompetencji należy też opanowanie oraz radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Pracodawcy szukają osób potrafiących samodzielnie rozwiązywać problemy. Te umiejętności sprawdza się za pomocą kwestionariusza osobowościowego i dla większości linii lotniczych są podstawą.

Dodatkowe zalety pracy w powietrzu

Pracownicy linii lotniczych otrzymują zniżki na loty liniami lotniczymi w których pracują. Dodatkowo zdarza się, że dostają napiwki od klientów za obsługę. Pomiędzy długimi lotami muszą mieć dzień wolny. Dzięki czemu mogą wykorzystać ten czas na zwiedzanie miast w których nocują. Praca w liniach lotniczych pozwala też na rozwój umiejętności miękkich.

Dodaj komentarz